Fastigheten

Fastigheten består av 33 lägenheter varav 30 stycken är upplåtna med bostadsrätt och de övriga tre som hyresrätter. Varje lägenhet har ett källarförråd. Den totala bostadsarean är 1 437m2. I föreningen finns även tre lokalhyresgäster.

Ekonomi

Föreningens ekonomi är god och under 2016 sänktes medlemmarnas avgift till föreningen med 4 %. Föreningen amorterar löpande på det totala föreningslånet som är ungefär 11 miljoner kronor.

Översikt av renoveringar av fastigheten

2022 Fasadrenovering mot innergård samt balkongbyggnation mot innergård
2021 Fönsterrenovering av samtliga fönster i fastigheten och installation av nya torktumlare
2020 Byte av elmätare, byte av värmepump samt spolning av avsats och hängrännor
2019 Byte av portlåsmekanism
2018 Byte av fjärvärrmepanna, struktursanering av soprum och tvättrum, byte av lås till samtliga dörrar och reparation av porten
2017 Radonkontroll, renovering trädetaljer på gatuplan, OVK-kontroll och stamspolning.
2016 Backventiler installerade för att minska effekten av översvämningar vid extrema skyfall. Förbättrat källarutrymmen för en av våra lokaler.
2014 Ombyggnad av undercentral för bättre elförsörjning i tvättstugan. Uppsnyggning av innergården.
2013 Stora delar rörsystemet under en av lokalerna har bytts ut och källarlokalen renoverats. Postboxar i fastigheten har installerats i entrén och anpassats till arbetsmiljölagens krav.
2012 Säkerhetsdörrar för både medlemmarnas och hyresgästernas lägenheter installerades med ökad säkerhet, brandsäkerhet och ljudisolering till följd. Nytt värmesystem för häng- och stuprännor för att minska istappsbildning och snöras vintertid.
2011 Renovering av tvättstugan.
2007 Byte av elstigar och renovering av trapphus.
1999-2001 Stambyte i kök och badrum.

Husets historia

Fastighetens arkitekt är Paul Hedqvist som också har ritat andra byggnader i Stockholm som Västerbron, Tranebergsbron, Skatteskrapan och DN-huset men även de kända Per Albin Hansson-husen på Ålstensgatan i Bromma. Bygget av fastigheten stod färdigt 1929 och är i funktionalistiskt stil. Fasaden består av 25 symmetrisk anordnade franska balkonger varför byggnaden även kallas Franska huset (ibland även Italienska huset).

Föreningens stadgar

Stadgar